Narrow your search

Library

Arteveldehogeschool (14)

KADOC (14)

UCLL (14)

Odisee (12)

Thomas More Kempen (11)

VIVES (11)

KBR (10)

KU Leuven (8)

Thomas More Mechelen (8)

Hogeschool Gent (7)

More...

Resource type

book (14)


Language

Dutch (14)


Year
From To Submit

2014 (2)

2013 (1)

2012 (3)

2010 (2)

2005 (1)

More...
Listing 1 - 10 of 14 << page
of 2
>>
Sort by

Book
Leerladders 6 : leren leren : verwerkingsboekje
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789031738533 9789031738540 9789031738557 9789031738564 9789031738571 9789031737482 9789031734566 9789031734573 9789031737444 9789031737451 9789031737468 9789031737475 9789031737499 Year: 2012 Publisher: Averbode Averbode

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Voor elk leerjaar/elke groep zijn er 8 leerladders (fiches voor de leerling) waarin telkens één aspect van leren leren behandeld wordt. Deze leerladders geven telkens een korte, duidelijke instructie. In het werkboekje vind je enkele werkblaadjes bij elke leerladder. Die bieden een waaier aan oefenkansen, waarbij de leerlingen de theorie omzetten in de praktijk, om zo het geleerde te integreren.


Book
Leerladders 2 : leren leren : verwerkingsboekje
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789031734535 Year: 2012 Publisher: Averbode Averbode

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Voor elk leerjaar/elke groep zijn er 8 leerladders (fiches voor de leerling) waarin telkens één aspect van leren leren behandeld wordt. Deze leerladders geven telkens een korte, duidelijke instructie. In het werkboekje vind je enkele werkblaadjes bij elke leerladder. Die bieden een waaier aan oefenkansen, waarbij de leerlingen de theorie omzetten in de praktijk, om zo het geleerde te integreren.


Book
Ga nu allen in vrede! : omgaan met macht en conflicten in pastorale contexten
Authors: ---
ISBN: 9789058267153 Year: 2010 Publisher: Leuven Davidsfonds

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In deze bundel gaan verschillende auteurs dieper in op enkele conflicten binnen de kerk. Daarnaast reikt de bundel handvaten aan voor pastores en vrijwilligers binnen een pastorale context. Het boek is een realisatie van het Centrum voor Vredesethiek, het Academisch Centrum voor praktische theologie en de Faculteit Theologie van de K.U.Leuven. In een eerste bijdrage ontleedt Caroline Van Damme de machts- en conflictmechanismen binnen organisaties. Daarna volgen bijdragen over conflicten in de context van het pastoraat, een geweldloze communicatie als houding en methode, het voorkomen en vermijden van conflicten tussen pastores en vrijwilligers, het gebruik van conflicten als uitdaging voor de persoonlijke groei, en de manier waarop Jezus in het evangelie omgaat met conflicten. Ten slotte gaat Mary Ann Hinsdale in op de conflicten binnen de kerk op macroniveau.


Book
Kunst- en erfgoededucatie : theorie en praktijk
Authors: ---
ISBN: 9789033489389 Year: 2013 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Mooss (Vlaamse vzw voor kunst- en erfgoededucatie) is ervan overtuigd dat het belangrijk is om inzicht te hebben in de processen die zich voordoen wanneer kinderen, jongeren en hun begeleiders werken rond kunst en erfgoed. Als je niet weet wat er echt speelt, dan zal je als begeleider van deze processen enkel kunnen terugvallen op praktijkervaring. Als je niet op de hoogte bent van de wezenlijke componenten en onderliggende methodiek, dan kan je wel systemen gebruiken die hun deugdelijkheid hebben bewezen, maar je kan ze niet vernieuwen en moeilijk aan complexe situaties aanpassen. Als je enkel weet wat werkt, maar niet begrijpt waarom, dan ben je veroordeeld tot herhaling. In het steeds complexer wordende landschap van jeugd en kunst is dat geen goede uitgangspositie. Daarom heeft Mooss altijd veel energie gestoken in de theoretische en methodische onderbouw van haar werking.Ook de eisen die Mooss zichzelf stelt op het vlak van inclusie vragen om een aangepaste methodiek. Als je probeert om niemand uit te sluiten, op basis van welke kenmerken ook, dan heb je een methodiek nodig die je in staat stelt om iedereen te begeleiden. Als je de methodiek beheerst om te kunnen differentiëren, dan kan je veel verschillende zinvolle kunstervaringen tegelijk mogelijk maken. De kunst- en erfgoedbemiddelaar is een druk bezet vrouw/man, met weinig tijd om zich in de uitgebreide literatuur over theorie, methodiek en best cases te verdiepen. Dit nieuwe methodiekboek moet hier in alle sectoren waarin wordt bemiddeld tussen publiek en kunst of erfgoed een helpende hand reiken


Book
Leerladders 4 : leren leren : verwerkingsboekje
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789031734528 9789031734535 9789031734542 9789031734559 9789031734566 9789031734573 Year: 2012 Publisher: Averbode Averbode

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Voor elk leerjaar/elke groep zijn er 8 leerladders (fiches voor de leerling) waarin telkens één aspect van leren leren behandeld wordt. Deze leerladders geven telkens een korte, duidelijke instructie. In het werkboekje vind je enkele werkblaadjes bij elke leerladder. Die bieden een waaier aan oefenkansen, waarbij de leerlingen de theorie omzetten in de praktijk, om zo het geleerde te integreren.


Book
Leerbeest 3.0 : leren leren 12+
Authors: --- ---
ISBN: 9789031738281 Year: 2014 Publisher: Averbode Altiora

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Leerbeest 3.0 is een praktisch boek voor alle leerlingen van de 1e graad. Hoe plan je? Hoe kun je goede notities nemen? Hoe leer je je les? Hoe bereid je examens voor? Hoe verzamel je informatie om een werkje of spreekbeurt te maken? Hoe analyseer je je fouten? De succesuitgave is toe aan een derde update na tal van herdrukken! De inhoud werd volledig geactualiseerd op basis van nieuw wetenschappelijk onderzoek en speelt in op de nieuwste tendensen in het onderwijs. Bovendien wordt het gedrukte boek aangevuld met digitaal materiaal dat de leerling ondersteunt bij het uitwerken van een goede leerstrategie. De tekst is geschreven in een taal op maat van de leerling en verpakt in kleine deeltjes die vlot in de les kunnen worden geïntegreerd of door leerlingen zelfstandig kunnen worden verwerkt.


Book
De leerkracht bij het leren leren : de resultaatgerichte aanpak
Author:
ISBN: 9031714828 Year: 1999 Publisher: Averbode Altiora

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek wil de lezer inzicht bieden in de fundamentele betekenis van leren en van leren leren. Het illustreert op afdoende wijze dat de leervaardigheid van leerlingen sterk afhangt van de manier waarop de leerkracht zijn didactische opdracht interpreteert. De inhoud belicht heel wat mogelijkheden tot geïntegreerd onderwijs in plannen en organiseren, informatie opnemen, memoriseren, structureren en schematiseren, tekstvakken leren,zelfevaluatie en probleemoplossend denken. De voorgestelde ideeën en maatregelen leiden ertoe dat de passieve ingesteldheid van de leerling 'het leren overkomt mij' wordt omgebogen naar de actieve instelling 'leren is een activiteit die ik beheers'.


Book
Intercultureel en meertalig onderwijs, burgerschaps- en vredesopvoeding
Authors: ---
ISBN: 9044112937 Year: 2002 Publisher: Leuven/Apeldoorn Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Een aantal hoofdstukken gaan in op de problematiek van meertaligheid en meertalig onderwijs: wetenschappelijke inzichten, onderzoek, evoluties, praktijk in de scholen enz., telkens gekoppeld aan de waarde van pluralistisch burgerschap. Andere hoofdstukken vertrekken vanuit de sociale en culturele identiteit: migratie, conflict, omgevingsfactoren enz., met een lijn naar onderwijs en meertaligheid. Honderd jaar meertalig onderwijs in België laat zien dat meertaligheid het ei van Columbus is voor onderwijsvernieuwing. Een volgend hoofdstuk geeft een overzicht van de meertalige onderwijsprojecten van Foyer Brussel en de resultaten ervan. Ook Spanje (Castiliaans, Baskisch, Catalaans) is een 'laboratorium' voor tweetalig onderwijs. En wat gebeurt er met alle nieuwkomers in Quebec die verplicht worden het Franstalige onderwijs te volgen? In Zuid-Afrika is de situatie weer totaal anders. De erkenning van verschillende inheemse talen leidt niet noodzakelijk tot hun aanwezigheid in het onderwijs. Een ander hoofdstuk schetst een beeld van een veranderende maar dubbelzinnige houding t.a.v. immigratie in de traditionele Westerse landen. Dit heeft consequenties voor het onderwijs.


Book
Mijn masterplan : leren leren 16 + : met onderzoekscompetenties
Authors: ---
ISBN: 9789031730285 Year: 2010 Publisher: Averbode Altiora

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

1. Je kunt het! Een boost voor je motivatie Hoe staat het met jouw motivatie? Je motivatiekillers te lijf Motivatieboosters: een keuze uit de positieve waaier2. Ben je al in topvorm? Goed voor je brein is goed voor jou Je bent wat je eet Rust en concentratie Je vrije tijd: op zoek naar de beste breintraining Slaap3. Hier gaat veel stof opwaaien! Snellezen Start: een eerste leestekst om je huidige snelheid te bepalen Eerste ronde: technieken om sneller te lezen Tweede ronde: slimmer lezen4. Je weg vinden in de stof. Greep krijgen op je cursussen Hoofd- en bijzaken onderscheiden Zelfstandig werk Groot, groter, grootst5. Mag ik mijn joker inzetten? Nieuwe vraagtypes en mondelinge examens6. De researchafdeling. Een onderzoeksopdracht uitwerken7. (Er is een tijd van) kiezen en (een tijd van) gaan! Afronden en doorstarten

Listing 1 - 10 of 14 << page
of 2
>>
Sort by